Az innovatív technológia valódi változást hozhat a demencia kezelésében
Az ápolók alapvető szerepet játszanak a demenciában, az Alzheimer- vagy Parkinson-kórban és más kognitív betegségekben szenvedők kezelésében. Gyakran szoros, személyes kapcsolatuk van a szolgáltatást igénybe vevőkkel és családtagjaikkal, és közeli viszonyt ápolnak a betegek családjával.
Mindeközben az ápolói ügynökségek egyre nagyobb nyomás alatt állnak, hogy növeljék szolgáltatásaik minőségét, míg az állami szektor csökkenti a költségvetésüket. Ez az oka annak, hogy az új technológiai megoldások egyre növekvő keresletet mutatnak.
Ezeket a technológiákat a szemtől-szembe való érintkezés kiegészítésének és eszközének, nem pedig helyettesítésének tekintjük. A demenciában szenvedő emberek olyan eszközöket kaphatnak, amelyek növelik biztonságukat, segítik őket, hogy hosszabb ideig önállók maradjanak, és megkönnyítsék a betegségük kezelését.
Új alkalmazások, viselhető eszközök és szolgáltatások
Izgalmas technológiai újítások bővítik a gondozók lehetőségeit. Új szolgáltatásokat lehet kínálni, és a személyre szabható gondozási tervek is egyre nagyobb teret kapnak a piacon.
Az alkalmazások és eszközök, amelyek adatokat gyűjtenek, mérnek és elemeznek, hamarabb jelezhetik a problémákat, ezáltal lehetővé teszik, hogy a gondozók és az orvosok hamarabb reagáljanak, és a terveket ennek megfelelően módosítsák. A technológiával kiegészített intelligens, holisztikus szolgáltatások is segíthetnek az ügynökségeknek, hogy személyre szabják szolgáltatásaikat. Ez növeli a minőséget, és értéket teremt a költségek jelentős növekedése nélkül.
Az alkalmazások jól használhatóak a napi feladatok emlékeztetőinek beállítására, mint például a bejárati ajtó bezárása vagy a gyógyszerek bevétele. Egyesek automatizált értesítéseket kínálnak, amelyek tájékoztatják az ápolót, hogy milyen események történtek, csökkentve a válaszidőt, amikor problémák vagy mulasztások merülnek fel.
Más alkalmazások lehetővé teszik az ápolóknak, hogy profilokat hozzanak létre a betegeknek és családjuknak, ahol rögzíteni tudják a részleteket, hogy ki honnan ismeri a másikat, hogy a kapcsolatnak milyen különböző aspektusai vannak, és a legfontosabb információkat a beszélgetésekhez. A visszaemlékezés technológiája megkönnyíti a társalgást, ha történelmi eseményeket, például egy emlékezetes sportmérkőzést kell feleleveníteni.
Ahogy a tudatosság növekszik, új online platformok indulnak, amelyek célja, hogy az emberek értékelhessék egy-egy helyszín dementia-barátságát, és megkönnyítsék az ápolók számára, hogy sikeresen szervezhessenek kirándulásokat, és biztosak lehessenek abban, hogy a megfelelő helyszínt választották, amely rendelkezik a megfelelő felszereltséggel és tulajdonságokkal.
A viselhető eszközök technológiájának fejlődésének köszönhetően az emberek egyre diszkrétebb módon képesek GPS nyomkövetést végezni, amely figyelmezteti az ápolókat, ha valamelyik beteg elveszik. Cipők, dzsekik és más tárgyak is felszerelhetők ezzel a technológiával, és a szolgáltatások programozhatók, hogy automatikusan kapcsolatba lépjenek a megfelelő személlyel. A kapcsolattartók és az azonosítás könnyen kódolhatók olyan tárgyakban, mint például egy karkötő.
Mindez segít leküzdeni az ellenállást, és enyhíti a megbélyegzéstől való félelmet, amelyet a hordozható eszközök nyilvános használata válthat ki.
A szebb jövő
Az új technológiák megjelenésével az ügynökségek közötti együttműködés nagymértékben javulhat az adatmegosztással, ezáltal csökkentve a duplikáció esélyét és biztosítva az ápolók koordinációját, akár egyetlen ügynökségen belül, akár több szervezetben.
A gépi tanulás és a mesterséges intelligencia kutatása és fejlesztése hatalmas potenciállal rendelkezik ahhoz, hogy olyan technológiát hozzon létre, amely megérti és elemzi a viselkedési mintákat, mielőtt a beteg szükségleteit előre látnák.
Mindent összevetve, ez egy izgalmas időszak a dementia egészségügyi technológia számára. Az öregedő népesség pénzügyi és demográfiai nyomása ellenére a betegközpontúbb ápolás és a transzformációs technológia felé történő jelentős elmozdulás lehetőséget kínál arra, hogy az ellátást okosabban, rugalmasabban és hosszabb ideig függetlenül tartsák.
Szerző: Lajkó Éva
Új, digitális munkaerő kerestetik
A mesterséges intelligencia (AI) mindenütt jelen lesz az egészségügyi rendszerben: segíteni fogja a műtéteket, támogatja a betegek felépülését, és megkönnyíti a döntéshozatalt a pénzügyi, az adminisztrációs, valamint a humánerőforrást érintő kérdésekben. A mesterséges intelligencia lehetővé teszi számunkra, hogy a nagy értékű, fontos dolgokra összpontosítsunk, mert az alacsonyabb értékű elemeket a gépi tanulás és az AI biztosítja számunkra.
Ahhoz, hogy mindez valósággá váljon, szükségünk lesz egy új, digitális munkaerőre az egészségügyben is. Ennek a munkaerőnek szüksége lesz az AI korszakának megfelelő munkaerő-készségre. Sam Hanna, a washingtoni American University egészségügyi menedzsment programigazgató dékánja szerint a stratégiai gondolkodásban jó embereknek lehet sikerük efféle új munkaerőként. Természetesen nekik egy kicsit meg kell érteniük a forráskódot, de ami ennél fontosabb, hogy feltegyék a kérdést, hogy mit csinálok, és miért csinálom azt, amit csinálok, tehát meg kell érteniük a taktikát. A jövőben egy frissdiplomásnak már nem lesz elég csak egy adott eszközt ismernie és használnia, mert az az eszköz két év alatt elavulttá válhat. Ha a munkaerő értékes tagja akar lenni az új piacnak, meg kell tanulnia a folyamatokat, rendszereket, és stratégiai gondolkodásra, taktikai ismeretekre is szükség van.
Amikor a különböző technológiákról beszélünk, minden ahhoz kapcsolódik, hogy hogyan képezzük az embereket, hogy ők milyen eszközöket, technikákat, nyelveket tanulnak, hogy aztán elemezni tudják a helyes adatokat és megtalálják a megfelelő megoldást. Azonban ez csak egy összetevője a tudásnak. Az egészségügyi szakembereknek tudniuk kell, hogy miért elemzik a betegek adatait, meg kell fogalmazniuk egy hipotézist, össze kell gyűjteniük a megfelelő adatokat, elemezniük kell őket, végül pedig a rendelkezésre álló információk alapján körvonalazódik a személyre szabott konklúzió. A rendelkezésre álló adatok mennyisége megterhelő, és Önnek, mint egészségügyi szakembernek, fontos, hogy a megfelelő adatokat a megfelelő mennyiségben és mértékben tudja értékelni. Ezek az adatok teszik lehetővé számunkra, hogy sokkal jobb holisztikus képet kapjunk betegünkről, ezáltal pedig célzottabb terápiákat hozhassunk létre.
Teljes mértékben megértjük azokat az egészségügyi szakembereket, akik nem jártasok ezen a területen, hiszen 40 éve kapták meg a képzésüket. Az egészségügyi technológiai vállalatok, mint amilyen a NETIS is, kulcsszerepet játszanak ebben, mert ezeket az ismereteket le kell fordítanunk nekik olyan módon, amely nem félelmetes. Ez lehet, hogy könnyen hangzik, de valójában egyáltalán nem az. Ez egy bonyolult folyamat, amely időigényes, ezenkívül ne felejtsük el, hogy a klinikusok az egészségügyi rendszerben csak a munkaerő mintegy 20%-át teszik ki, a fennmaradó 80%-ában is – az adminisztráció, a pénzügy, és a HR területén – jelentős szerepet játszik a mesterséges intelligencia. Ez pedig egy teljesen új terület, amelyben teljesen új kihívásokkal kell foglalkoznunk.
A NETIS, mint Microsoft Silver Partner, a Microsoft Azure AI szolgáltatásait ajánlja.
Szerző: Gelencsér Zoltán
Egészségügyi adatok mindenhol – Hogyan kezelhetjük a digitális eszközök által gyűjtött adatokat?
Az egészségügyi adatok magukban foglalják a köz- és magánadatgyűjtési rendszerek széles skáláját, mint például a betegfelvételi és számlázási nyilvántartásokat, az egészségügyi felméréseket, az orvosi- és az adminisztratív nyilvántartásokat. Az orvosok, kórházak, és az egészségügyi tervek erősen támaszkodnak ezekre az információkra a betegek menedzselésében és kezelésében.
A digitális eszközök teljesen forradalmasították a betegadatok gyűjtésének módját. Vegyük például az internetes páciens portálokat, amelyek lehetővé teszik a betegek számára, hogy könnyen hozzáférhessenek az egészségügyi információkhoz, receptfelírást kérjenek, vagy vizit időpontot egyeztessenek és üzeneteket váltsanak a szolgáltatókkal egy ” all-in-one” online platformon.
A biztonságos szöveges üzeneteket (secure text messaging – STM) számos szolgáltató arra használta fel, hogy emlékeztesse a betegeket a közelgő találkozókra, és alapvető információkat gyűjtsön. Mivel az SMS-ek mindennapi életünk részévé váltak, nem meglepő, hogy a szolgáltatók kihasználják ezt a fogyasztói preferenciát.
Az egészségügyi ágazat az elmúlt évtizedekben rendkívül bonyolulttá vált, és a digitális eszközök által gyűjtött hatékony adatkezelés szükségessége most fontosabb, mint valaha. Ha helyesen kezeljük őket, ezek az adatok gyakran a legfontosabb eszközök a betegek jobb elköteleződéséhez.
Az adatgyűjtés megfelelő irányítása
Igazság szerint nincs egyetlen teljeskörű mód az ügyfelek adatainak kezelésére. A szolgáltatók által végzett bizonyos feladatokhoz speciális digitális eszközöket kell használni. A feladat tehát az, hogy az egészségügyi szolgáltatók határozzák meg a legjobb adatgyűjtési módszereket.
A folyamat javítása érdekében van néhány kérdés, amelyet meg kell válaszolnunk:
Milyen eszközök szükségesek a munka elvégzéséhez?
Ki lesz felelős az információk gyűjtéséért?
Milyen adatokat kell gyűjteni?
Léteznek-e már olyan eszközök, amelyek alkalmasak az Ön céljaira?
Vannak-e már elérhető sablonok vagy eszköz minták?
A fenti kérdések megválaszolásához tisztázni kell a legjobb módszereket, amelyek az adatok lehető leghatékonyabb gyűjtéséhez szükségesek. Például használjon olyan adatbázist, mint például a Microsoft Excel, hogy kezelje az adatokat azon ügyfelek számára, akik havonta igényelnek gyógyszert. Az ügyfelek adatai sorba és oszlopba rendezhetők, ami megkönnyíti az orvosi szolgáltatók számára, hogy szükség esetén megértsék az információt.
A digitális eszközök bátorítják a betegeket
Mindezek alapján a digitális eszközök többet tesznek, mint a betegek egészségügyi tapasztalatainak egyszerűsítése; bátorítják is őket. A telemedicina megjelenésének köszönhetően az otthoni lábadozás már könnyebb, mint valaha, amely kiiktatja az utazási költségeket, a várakozási időt, és biztosítja a legmagasabb fokú kényelmet.
A digitális eszközök is hatékonyabb viziteket tesznek lehetővé. Az olyan mobilalkalmazások, mint a DocASAP és a ZocDoc (mindkettő az Egyesült Államokban érhető el), egyszerűsítik a megfelelő orvos felkutatását, akihez időpontot is tudnak egyeztetni. Hasonló szolgáltatások, például a Push Doctor, vagy a GP at Hand pedig az Egyesült Királyságban válnak egyre népszerűbbé.
Az adatgyűjtés jövője az egészségügyben
Az egészségügyi ágazat gyakorlatilag minden nap fejlődik, és hatékony adatgyűjtést és -kezelést igényel. A létfontosságú kérdések megválaszolása, mint például hogy ki birtokolja az összegyűjtött adatokat és ki ad engedélyt arra, hogy használják őket, és milyen célokra. Fontos kérdés az is, hogy milyen konkrét eszközök szükségesek egy adott feladat végrehajtásához (például egy időpontfoglaló alkalmazáshoz) és az összegyűjtendő adatok típusa is, amelyek nem csak javítják majd az egészségügyi adatgyűjtésért tett erőfeszítéseket, hanem javítják a betegek számára nyújtott ellátás színvonalát is.
Az egészségügyi adatok érzékeny személyes adatok. Az ilyen adatok kezelése erősen szabályozott (és a GDPR nem az egyetlen szabályozás, amelyet be kell tartani). Míg az egészségügyi ágazat adat-vezéreltté vált, az ilyen adatok biztonsága és pontossága kulcsfontosságú, valamint egyértelmű útmutatás is, hogy ki fér hozzá ezekhez az adatokhoz és hogy hogyan kell kezelni ezeket az adatokat hosszútávon.
Szerző: Lajkó Éva
A technológia hatása a demens betegek otthoni gondozására
Ahogy a technológia egyre inkább jelen van a mindennapi otthoni életünkben, az ICT fejlesztések segítik a demens és az Alzheimer-betegek egészségügyi ellátását saját otthonukban.
A betegek és családjaik, de az egészségügyi szakemberek számára is kulcsfontosságú, hogy a páciensek hosszabb ideig a saját otthonukban tartózkodhassanak. Az otthoni ápolás általában nagyobb autonómiát jelent az egyén számára, de ennek biztonságosnak kell lennie, hiszen a betegség előrehaladtával jelentősen nőnek a kockázatok az egyedül élőknek.
Az innovációk új utakat nyitnak meg, amelyek által a betegek tovább maradhatnak önállóak, mert a kockázatok enyhülnek, és a betegek is aktívabb szerepet játszanak a saját gondozásukban, továbbá az újítások a családoknak, az egészségügyi szakembereknek és a szolgáltatóknak is új eszközöket biztosítanak a magas színvonalú, betegközpontú ellátás nyújtásához.
Az új alkalmazások és viselhető eszközök segítenek a gondozás diszkrét és hatékony integrálásában a mindennapi életben. GPS nyomkövetők cipőkben, okostelefon alkalmazásokban és online platformokon, amelyek lehetővé teszik a betegek és a családok számára a demencia-barát helyek megtalálását, így pedig könnyebbé válik a korai és az előrehaladottabb stádium tüneteihez való alkalmazkodás.
A távoli betegfigyelés központi szerepe
Az egészségügyi szakemberek megnyugtatása, hogy a betegek sikeresen elvégezték a napi feladatokat, mint például a bejárati ajtó zárása vagy a sütő kikapcsolása, alacsonyabb kockázatot és célzottabb beavatkozásokat tesznek lehetővé.
A távfelügyelet segíti az orvosokat és a családokat abban is, hogy hamarabb azonosítsák a problémákat, ezáltal az együtt töltött idő hasznosabban telhet, ugyanakkor a minőség javítása nem növeli a költségeket.
Pontosabb adatok a pontosabb eredményekért
Különösen a kezdeti szakaszokban, az orvosok nagyon kevés adattal rendelkeznek, amelyek legtöbbször nem is személyes találkozók alkalmával kerülnek a birtokukba. A technológiai megoldások bevezetésével a problémák gyorsabban azonosíthatók lesznek.
Az adatok megosztására szolgáló rendszerek szintén kulcsfontosságúak, hiszen a megfelelő adatoknak a megfelelő időben, a megfelelő személynek való továbbításával – függetlenül attól, hogy ez a személy egy szomszéd, családtag, orvos vagy szolgáltató – javítható az ellátás minősége.
Például, ha egy szomszédot tudunk értesíteni, hogy a beteg elmulasztotta a bejelentkezést, az ellenőrzés gyorsan elvégezhető egy ismerős arc által, amely vagy biztosítékot ad számunkra, hogy minden rendben van, vagy lehetővé teszi, hogy gyorsan riasszuk a megfelelő személyeket.
Ily módon nemcsak az ápolás minősége javítható, hanem egyidejűleg a költségek is csökkenthetők.
Biztonsági hálók építése a technológia segítségével
Egy hatékony biztonsági háló létrehozása a beteg körül nagyobb önbizalmat ad nekik, hogy önállóan éljenek, tudva, hogy a segítség és a támogatás könnyen elérhető, ha valami baj történik. Az automatizált riasztórendszerek és az adatmegosztás azt jelenti, hogy a riasztást gyorsan el lehet küldeni a megfelelő személynek, ezáltal az emberek hosszabb ideig élhetnek teljesértékű életet, mert a félelemérzetük csökken.
Általánosságban elmondható, hogy a betegek az otthoni ápolást preferálják, és a demencia vagy Alzheimer-kór gondozásában a technológiai újítások lehetővé teszik az egyre pontosabb és személyre szabottabb egészségügyi tervek létrehozását.
A betegközpontú gondozásba integrálva új technológiát és kapcsolódást látunk, amely lehetővé teszi a betegek számára, hogy önállóbb életet éljenek, és hosszabb ideig otthon maradhassanak. Lehetővé teszi továbbá az orvosoknak, hogy kezeljék a költségvetési nyomást és az elöregedő népességet, anélkül, hogy az jelentős beruházást igényelne.
Szerző: Varga László
Személyre szabott orvoslás a jobb egészségért
2018 nyarán minden amerikai címlapon egy tinédzser és az életmentő Apple Watch figyelmeztető jelzése szerepelt. A látszólag egészséges, 18 éves lány ült a templomban, amikor az órája figyelmeztette, a pulzusszáma rendkívül magas. A szülei kórházba rohantak vele, ahol az orvosok gyorsan rájöttek, hogy krónikus veseelégtelenségben szenved, és mindkét veséjének működése 30% alatti. A kezelőorvosa elismerte, hogy azáltal, hogy a figyelmeztetés után a lányt kórházba vitték, és az orvosok diagnosztizálták, megelőzték a dialízist vagy a vesetranszplantációt, amely később elkerülhetetlen lett volna, hogy megmentsék az életét.
Ezek a címek segítik a fitneszeszközök forgalmazását, és egyben elő is készítik a személyre szabott, bizonyítékokon alapuló kezelést. Az efféle, újszerű kezelések tárolt egészségügyi adatok használatával, konkrétan a betegdiagnosztika, a laboratóriumi munka, a biztosítási igények és a demográfiai információk segítségével történnek. Ezek az információk lehetővé teszik a betegségek kezelésének reaktív, univerzális megközelítését, amely pedig segíti az egészségügyi szolgáltatókat, hogy előre láthassák és megelőzhessék a betegségeket. (Harvey, A., Brand, A., Holgate, S.T., Kristiansen, L.V., Lehrach, H., Palotie, A., Prainsack, B.: The future of technologies for personalised medicine, 2012)
A személyre szabott orvoslás új megközelítést kínál a beteg egészségének és célzott terápiájának kezelésére annak érdekében, hogy az adott beteg a számára legjobb eredményt érje el. Az adatokat összegyűjtésre kerülnek, és tároljuk is őket, hogy kontrollálhassuk a beteg meglévő, ismert betegségeit, vagy akár megjósolhassunk egy adott betegségre való hajlamot. Csakúgy, mint a fenti esetben, a tünetek korai felismerése lehetővé tette, hogy a tizenéves lány felismerje a krónikus betegségét, mielőtt az állapota rosszabbodott volna.
Ezt egy lépéssel tovább tudjuk vinni, ha a szenzorok által biztosított egészségügyi adatokat a genomiális technológiákkal kombináljuk, amelyek már széles körben használatosak a betegek jobb eredményeinek elérésére. Az egyes betegségek előrejelzése és megelőzése mellett az egészségügyi szolgáltatók pontosabb diagnózist tudnak felállítani. A közös tünetek okai az egyes betegek esetében eltérőek lehetnek, de ha az orvos pontosan meg tudja határozni a tünet okát, pontosabb diagnózist alkothat.
A személyre szabott orvoslás lehetőséget kínál arra, hogy elmozduljunk a „próba szerencse” módszerétől, hogy már elsőre is az optimális terápiát kaphassa a páciens. A jelenlegi gyógyászati beavatkozások csak a betegek 30-60%-ánál hatásosak az egyéni reakciók miatt. Ha feltérképezzük a személyes, a gyógyszerre reagálásért felelős genetikai variánsokat, akkor azt fel tudjuk használni egy személy farmakogenomiális profiljának feltérképezéséhez és ezáltal az optimális kezeléséhez.
Például az orvosok az újonnan diagnosztizált 1-es típusú cukorbetegséget rendszeres inzulin injekcióval kezelik. Vannak azonban olyan formái a cukorbetegségnek, amelyeknek más okai vannak, de orvostanilag úgy néz ki, mint egy klasszikus, 1-es típusú cukorbetegség. Egy egyszerű genetikai vizsgálattal viszont azonosíthatunk néhány olyan beteget, akik jobban kezelhetők tablettákkal, vagy akiknek egyáltalán nem kell a tablettás kezelés, ezáltal kiküszöbölve minden olyan kockázatot, amelyet a rossz terápia okozhat.
Ha rendelkezésre állnak adatok, a betegnek nagyobb szerep jut a diagnózis kialakításában és annak eldöntésében, hogy mely terápia segíthet. Az egészségügyi szakemberek és a betegek együttesen megvitathatják és értelmezhetik az egyes genomiális jellemzőket, az életmódot és a környezeti tényezőket, és a hordható technológiai eszközök által gyűjtött személyes adatokat. Fontolóra vehetik az életmódváltást, és eldönthetik, hogy egy adott kezelés szükséges e nekik. A betegek a megelőző intézkedéseket is figyelembe veszik, még akkor is, ha csak egy betegség kialakulásának valószínűsége áll fenn. Megnyílik egy igazi orvos-beteg párbeszéd, amelynek egy célja van, a jobb egészség.
Szerző: Varga László