Hamarosan: Workshop Londonban

A számos piaci ágazatban és iparágban végbemenő alapvető változások után a digitális átalakulás most az egészségügyi ellátás gyors változásait követeli. A változások részét képezik a digitális kezelések, az automatizált betegoktatás, a big data elemzése, vagy az érzékelők által támogatott betegek monitorozása.

Néhány eset kivételével a változások zöme technológiavezéreltnek tűnik, ugyanakkor alapvető fontosságú lenne az egészségügyi szakemberek, a betegek és az egészségügyi szolgáltató szervezetek bevonása, hogy teljes mértékben kihasználhassák a technológia által kínált lehetőségeket.

Technológiai cégek vagyunk, szorosan együttműködve az iparral, az egészségügyi szolgáltatókkal, kutatókkal, orvosokkal és más egészségügyi szakemberekkel az olyan megoldások kidolgozása érdekében, amelyek valódi támogatást és segítséget nyújtanak mind a betegek, mind az egészségügyi szakemberek számára. Aktív eszmecserére van szükség a felhasználókkal és a szakemberekkel, hogy valóban megértsük azokat a szükségleteket és elemeket, amelyekben hozzáadott értéket teremthetünk – a betegedukáció és a prevenció időtartamának csökkentésétől a súlyos, krónikus állapotban lévőknek finomhangolt, személyre szabott étkezési javaslatok ajánlásán át a kórházakat fenyegető virtuális támadások és szupervírusok elleni megbízható megoldások biztosításáig és a szuper gyors és szuper megbízható CT szegmentációig.

Iparági szakemberként már bizonyára tudja, hogy mit kínál a digitális technológia az egészségügynek, és nyitott lehet a technológiai szakemberekkel folytatott diskurzusra, hogy megtudja, hogy a blockchain, a mobil technológiák, a kép- és adatelemzés, vagy a digitális asszisztencia hogyan javíthatják az orvosi ellátás és a diagnózisok hatékonyságát.

Workshopunkat a magyar nagykövetség rangos helyszínén, London központjában tartjuk 2019. október 17-én, hogy megvitassuk a digitális egészségügyi technológiák különféle aspektusait az Egyesült Királyság és az európai egészségügy és a betegek biztonságának együttes támogatása érdekében.

Az AI segít a demenciával élőknek elkerülni a kórházat

Az internetet használni tudó eszközök hálózata sokkal jobb, mint egy IT eszköz. A mesterséges intelligenciával (AI – artificial intelligence) és egy gondosan kiválasztott, jól integrált elemekkel rendelkező informatikai rendszerrel kombinálva egy egyedi hálózat segít a demenciában élő emberek életének javításában.

Az egyesült királyságbeli Surrey-ben több mint 6000 embert diagnosztizáltak demenciával, bár becslések szerint a betegség 16 801 embert érint, de közülük négyszáznak most nagyobb esélye van arra, hogy továbbra is az otthonában éljen. Az NHS (brit Országos Egészségügyi Szolgálat) egy olyan IT projektet vezet a régióban, melyet a demencia technológiai integrált egészségügyi menedzsmentjének (TIHM – Technology Integrated Health Management) hívnak, és amelynek négy célja van, amelyekkel mi teljes mértékben azonosulunk:

  • a demenciával élő emberek életének javítása;
  • a demens betegek támogatása, hogy biztonságban legyenek a saját otthonukban;
  • a kórházak és ápolási otthonok tehermentesítése; és
  • a gondozókat érő stressz enyhítése.

A projektben résztvevő emberek otthonait felszerelték érzékelőkkel, hordható eszközökkel, monitorokkal és más eszközökkel, amelyek egy IoT hálózatban gyűlnek össze, és otthonukban figyelik a betegek egészségi állapotát.

Ebben a projektben az NHS számos intézménnyel együttműködött; egyikük a Surrey Egyetem. Az egyetem tudósai olyan technológiát fejlesztettek ki, amely képes azonosítani és csökkenteni a húgyúti fertőzések (UTI) előfordulását, amely az idősek körében a leggyakoribb oka a kórházi látogatásoknak. Az egyetem látás-, beszéd- és jelfeldolgozó központjának informatikai szakemberei a már meglévő jelek alapján a húgyúti fertőzések korai tüneteinek azonosítására használt gépi tanulási algoritmusokat használtak. A cél az, hogy meghatározzuk a demenciában élő emberek egészségügyi problémáit, mielőtt kórházi ellátásra lenne szükségük, ezáltal segítve az orvosokat és az ápolókat.

Ez a gépi tanulási rendszer adatokat gyűjt a beteg otthonában található érzékelőktől. Az algoritmusok képesek voltak kimutatni a páciens testhőmérsékletének és éjszakai aktivitásának emelkedését, ami sikeresen vezetett a húgyúti fertőzések diagnózisához. A beteg otthonában lévő eszközökről közvetített adatokat – beleértve az érzékelőket és az életjeleket nyomon követő eszközöket – gépi tanulási technikákkal elemezték, és az egészségügyi problémákat egy digitális falon jelölték, amelyet az orvosi csapat figyelemmel kísér.

A korai eredmények ígéretesek. A tudósok remélik, hogy ez a vizsgálat ugyanolyan sikeres lesz, mint az első programjuk, amely jelentősen csökkentette a neuropszichiátriai tüneteket a projektben résztvevő 400 betegnél, amely eredményért a program további 1 millió fontot kapott az NHS-től.

Ami engem meggyőzött arról, hogy ez a program jó úton halad, az a programban résztvevő betegek és az ő rokonaik nyugodt arcai voltak a programban. Ön is megnézheti itt, a programról pedig itt olvashat bővebben.

Ez a pilot sokban hasonlít a Horizon2020 projektünkhöz, az ICT4Life-hoz. Az ICT4Life integrált platformja összekötötte a betegeket és az ápolókat, valamint egy integrált csomagot biztosított az otthoni környezet intelligens megfigyelési technológiával történő felszereléséhez, hogy a beteg állapotában bekövetkező változásokat, a nem szokványos viselkedést vagy más figyelmeztető jeleket időben észlelje. A korai beavatkozás megakadályozhatja a szükségtelen kórházi ellátást vagy a beteg egészségének romlását, míg az összegyűjtött adatok segíthetnek az egészségügyi szakembereknek, hogy tovább vizsgálják és elemezzék őket a jövőbeli kezelés javítása érdekében.

A technológia használható a nem zavaró, de megbízható megfigyelésre, és segít a családtagoknak az ápolás emberi szempontjaira összpontosítani. Ha összekapcsoljuk ezt az eszközt az integrált gondozás koncepciójával, a demens betegek biztonságosabb alternatívával rendelkezhetnek, ha inkább otthonukban maradnának.

Szerző: Lajkó Éva

Adatgyűjtés az egészségügyben informatikai eszközökkel és a GDPR-ral járó változásokkal

Az egészségügyi ágazatban az informatikai eszközökön keresztül történő adatgyűjtés nem egy új koncepció, de a kórházak és a klinikák még mindig nem tudják teljes mértékben kihasználni. Ezzel együtt a 2018 májusában hatályba lépő új törvény megváltoztathatja az iparágak személyes adatok gyűjtését és kezelését.

Az IoT forradalom az egészségügyben

Az IoT (Internet of Things – a dolgok internete) fogalma lényegében minden iparágat vihar szerűen ért el. Az IoT vonatkozik az internethez csatlakoztatott eszközök milliárdjaira, az adatok gyűjtésére és terjesztésére is.

Az olcsó processzorok tömeges gyártásával és a vezeték nélküli internet széles körű elérhetőségével gyakorlatilag már bármelyik eszköz csatlakoztatható az internethez. Ezért az IoT számtalan lehetőséget kínál az egészségügyi ágazat számára.

Az IoT lehetővé teszi a kórházak számára, hogy monitorozzák és nyomon kövessék a betegeket attól a pillanattól kezdve, hogy megérkeznek az ellátásra, lehetővé téve a betegadatok valós idejű adatokkal való automatikus frissítését anélkül, hogy szükség lenne a kórházi személyzetre, például az ápolókra. Az IoT lehetővé teszi a kórházak számára, hogy hatékonyabban nyomon kövessék a drága berendezéseket.

Egy példa az egészségügyi ellátásra az egészségügyben a cukorbetegeknek, a Diabetes Digital Coachnak nevezett szolgáltatás. Ez egy e-learning rendszer, amelynek célja, hogy segítse a cukorbetegségben szenvedő betegeket, hogy jobban kezeljék állapotukat. Ez a technológia az internet-hozzáféréssel rendelkező glükóz monitorokhoz kapcsolódik, így a felhasználó mindig csatlakozik a webhez, és valós idejű visszajelzést nyújt.

Az ilyen eszközök, mint például a fentiek, egyszerűsítik az adatgyűjtést és javítják a betegedukációt, hogy pillanatok alatt döntésképesek legyenek.

Hol van a GDPR tényező az egyenletben?

Míg az adatgyűjtés hatalmas ígéretet mutat az egészségügy forradalmasítására, az általános adatvédelmi szabályzat (General Data Protection Regulation – GDPR) sok orvosi intézmény számára jelenthet akadályt.

A 2018. május 25-én hatályba lépett GDPR szigorítja az európai törvényeket arra vonatkozóan, hogy mit tehetnek, és mit nem tudnak tenni az emberek adataival. Az átlag polgároknak nagyobb ellenőrzést biztosít az adataik összegyűjtésének módjában, és arra kényszeríti a vállalatokat, hogy igazolják a személyes adatok kezelésének módját.

Míg a GDPR egy európai jogszabály, a hatása az egész világra kiterjed. Ennek az az oka, hogy minden olyan szervezetnek, amely az európai polgárok adatait összegyűjti és figyeli, be kell tartania az új jogszabályban meghatározott iránymutatásokat.

Mit jelent ez az egészségügyi ellátás számára?

A kórházaknak és klinikáknak most már több opciót kell biztosítaniuk a betegek számára, mielőtt személyes adataikat felhasználnák. Ez leginkább azt jelenti, hogy az egészségügyi weboldalakon az előre kipipált dobozok ritkábban fognak megjelenni, és az egészségügyi intézményeknek egyszerűbb nyelvet kell használniuk annak érdekében, hogy a betegek teljes mértékben megértsék azt, amit olvasnak.

A GDPR azt is lehetővé teszi, hogy a betegnek joga legyen elfeledtetni magát. Ez azt jelenti, hogy a betegek kérhetik személyes fájljaik törlését. Ha egy vállalat úgy dönt, hogy nem tesz eleget a GDPR-nak, akkor a törvény értelmében arra kötelezik a 20 millió eurós (24 millió USD) vagy éves forgalmának 4%-át kitevő bírságot fizessen, attól függően, hogy melyik a nagyobb összeg.

Mit tehet az egészségügy az alkalmazkodás érdekében?

Az egészségügyi ágazat bizonytalan helyzetben van. Egyrészt az adatgyűjtés könnyebb, mint valaha, az egyre kifinomultabb informatikai eszközök miatt. Másrészt a GDPR globális hatásai nagymértékben szabályozzák, hogyan gyűjtik és használják fel ezeket az információkat.

Jelenleg a GDPR iránymutatásai még mindig homályosak, de feltehetően azoknak az iparágaknak, amelyek előkészültek, nincs okuk félni. Akik viszont nem tettek és nem is tesznek megfelelő lépéseket, azoknak idén májusban szembesülniük kell a következményekkel.

Szerző: Varga László

Egészségügyi adatok mindenhol – Hogyan kezelhetjük a digitális eszközök által gyűjtött adatokat?

Az egészségügyi adatok magukban foglalják a köz- és magánadatgyűjtési rendszerek széles skáláját, mint például a betegfelvételi és számlázási nyilvántartásokat, az egészségügyi felméréseket, az orvosi- és az adminisztratív nyilvántartásokat. Az orvosok, kórházak, és az egészségügyi tervek erősen támaszkodnak ezekre az információkra a betegek menedzselésében és kezelésében.

A digitális eszközök teljesen forradalmasították a betegadatok gyűjtésének módját. Vegyük például az internetes páciens portálokat, amelyek lehetővé teszik a betegek számára, hogy könnyen hozzáférhessenek az egészségügyi információkhoz, receptfelírást kérjenek, vagy vizit időpontot egyeztessenek és üzeneteket váltsanak a szolgáltatókkal egy ” all-in-one” online platformon.

A biztonságos szöveges üzeneteket (secure text messaging – STM) számos szolgáltató arra használta fel, hogy emlékeztesse a betegeket a közelgő találkozókra, és alapvető információkat gyűjtsön. Mivel az SMS-ek mindennapi életünk részévé váltak, nem meglepő, hogy a szolgáltatók kihasználják ezt a fogyasztói preferenciát.

Az egészségügyi ágazat az elmúlt évtizedekben rendkívül bonyolulttá vált, és a digitális eszközök által gyűjtött hatékony adatkezelés szükségessége most fontosabb, mint valaha. Ha helyesen kezeljük őket, ezek az adatok gyakran a legfontosabb eszközök a betegek jobb elköteleződéséhez.

Az adatgyűjtés megfelelő irányítása

Igazság szerint nincs egyetlen teljeskörű mód az ügyfelek adatainak kezelésére. A szolgáltatók által végzett bizonyos feladatokhoz speciális digitális eszközöket kell használni. A feladat tehát az, hogy az egészségügyi szolgáltatók határozzák meg a legjobb adatgyűjtési módszereket.

A folyamat javítása érdekében van néhány kérdés, amelyet meg kell válaszolnunk:

Milyen eszközök szükségesek a munka elvégzéséhez?

Ki lesz felelős az információk gyűjtéséért?

Milyen adatokat kell gyűjteni?

Léteznek-e már olyan eszközök, amelyek alkalmasak az Ön céljaira?

Vannak-e már elérhető sablonok vagy eszköz minták?

A fenti kérdések megválaszolásához tisztázni kell a legjobb módszereket, amelyek az adatok lehető leghatékonyabb gyűjtéséhez szükségesek. Például használjon olyan adatbázist, mint például a Microsoft Excel, hogy kezelje az adatokat azon ügyfelek számára, akik havonta igényelnek gyógyszert. Az ügyfelek adatai sorba és oszlopba rendezhetők, ami megkönnyíti az orvosi szolgáltatók számára, hogy szükség esetén megértsék az információt.

A digitális eszközök bátorítják a betegeket

Mindezek alapján a digitális eszközök többet tesznek, mint a betegek egészségügyi tapasztalatainak egyszerűsítése; bátorítják is őket. A telemedicina megjelenésének köszönhetően az otthoni lábadozás már könnyebb, mint valaha, amely kiiktatja az utazási költségeket, a várakozási időt, és biztosítja a legmagasabb fokú kényelmet.

A digitális eszközök is hatékonyabb viziteket tesznek lehetővé. Az olyan mobilalkalmazások, mint a DocASAP és a ZocDoc (mindkettő az Egyesült Államokban érhető el), egyszerűsítik a megfelelő orvos felkutatását, akihez időpontot is tudnak egyeztetni. Hasonló szolgáltatások, például a Push Doctor, vagy a GP at Hand pedig az Egyesült Királyságban válnak egyre népszerűbbé.

Az adatgyűjtés jövője az egészségügyben

Az egészségügyi ágazat gyakorlatilag minden nap fejlődik, és hatékony adatgyűjtést és -kezelést igényel. A létfontosságú kérdések megválaszolása, mint például hogy ki birtokolja az összegyűjtött adatokat és ki ad engedélyt arra, hogy használják őket, és milyen célokra. Fontos kérdés az is, hogy milyen konkrét eszközök szükségesek egy adott feladat végrehajtásához (például egy időpontfoglaló alkalmazáshoz) és az összegyűjtendő adatok típusa is, amelyek nem csak javítják majd az egészségügyi adatgyűjtésért tett erőfeszítéseket, hanem javítják a betegek számára nyújtott ellátás színvonalát is.

Az egészségügyi adatok érzékeny személyes adatok. Az ilyen adatok kezelése erősen szabályozott (és a GDPR nem az egyetlen szabályozás, amelyet be kell tartani). Míg az egészségügyi ágazat adat-vezéreltté vált, az ilyen adatok biztonsága és pontossága kulcsfontosságú, valamint egyértelmű útmutatás is, hogy ki fér hozzá ezekhez az adatokhoz és hogy hogyan kell kezelni ezeket az adatokat hosszútávon.

Szerző: Lajkó Éva

ICT4Life innovációs program eredmények

Három évig tartó aktív és szoros együttműködés után az ICT4Life projekt látható és remélhetőleg tartós hatással volt a kognitív károsodással élő betegek mindennapi életére.

Technológiai partnerként a NETIS biztosította a szükséges informatikai hátteret nyolc partnernek, összekapcsolva a betegeket és az egészségügyi szakembereket felhasználóbarát ICT eszközökkel. Például a NETIS fejlesztett digitális interakciókövető megoldást, távrehabilitációs gyakorlatokat és egy integrált szociális támogatási palettát is. Továbbá a NETIS tervezte és építette az együttműködéshez szükséges IT platformot, amely integrált heterogén rendszereket és szolgáltatásokat, például felhő- és helyi platformokat, szerver alapú és szerver nélküli architektúrákat, hat különböző programozási nyelvet és keretrendszert, valamint öt adatbázis platformot.

Az ICT4Life projekt során személyre szabott szolgáltatásokat nyújtottunk minden érdekelt félnek, és egy olyan szolgáltatási platformot építettünk, amely integrálta a szociális és egészségügyi szempontokat, figyelemmel kísért betegeket fejlett, de nem tolakodó eszközökkel, amelyek adatokat és figyelmeztetéseket szolgáltattak. Szakembereink biztonságos kommunikációs csatornát hoztak létre valamennyi érdekelt fél között, biztosítva a bizalmas egészségügyi adatok védelmét a GDPR előírásait is figyelembe véve.

Az ICT4Life egy hároméves projekt volt, amelyet a Horizon 2020, az EU kutatási és innovációs keretprogramja finanszírozott, és amely 2016. január 19-én kezdődött azzal a céllal, hogy új szolgáltatásokat nyújtson az integrált ellátáshoz felhasználóbarát ICT-eszközök alkalmazásával, végül pedig javítsa a Parkinson- és az Alzheimer-kórral, vagy más demenciával élők, valamint gondozóik életminőségét és autonómiáját otthonukban.

A program a felhasználók oktatása és felhatalmazása révén az integrált ellátás modelljévé vált, a reaktív szolgáltatásnyújtástól egy valóban preventív és betegközpontú modellen át. A kezdeményezés kilenc partnert – köztük a NETIS-t – egyesítette, köztük egyetemek, az ipar és a végfelhasználók csoportjait, akik elkötelezték magukat a betegek életének javítására és Európa vezető szerepének előmozdítására az integrált ellátás személyre szabott szolgáltatásaiban.

Szerző: Lajkó Éva

Loading...

Legutóbbi posztok

Az adat hatalom