Az egészségügyi adatok magukban foglalják a köz- és magánadatgyűjtési rendszerek széles skáláját, mint például a betegfelvételi és számlázási nyilvántartásokat, az egészségügyi felméréseket, az orvosi- és az adminisztratív nyilvántartásokat. Az orvosok, kórházak, és az egészségügyi tervek erősen támaszkodnak ezekre az információkra a betegek menedzselésében és kezelésében.

A digitális eszközök teljesen forradalmasították a betegadatok gyűjtésének módját. Vegyük például az internetes páciens portálokat, amelyek lehetővé teszik a betegek számára, hogy könnyen hozzáférhessenek az egészségügyi információkhoz, receptfelírást kérjenek, vagy vizit időpontot egyeztessenek és üzeneteket váltsanak a szolgáltatókkal egy ” all-in-one” online platformon.

A biztonságos szöveges üzeneteket (secure text messaging – STM) számos szolgáltató arra használta fel, hogy emlékeztesse a betegeket a közelgő találkozókra, és alapvető információkat gyűjtsön. Mivel az SMS-ek mindennapi életünk részévé váltak, nem meglepő, hogy a szolgáltatók kihasználják ezt a fogyasztói preferenciát.

Az egészségügyi ágazat az elmúlt évtizedekben rendkívül bonyolulttá vált, és a digitális eszközök által gyűjtött hatékony adatkezelés szükségessége most fontosabb, mint valaha. Ha helyesen kezeljük őket, ezek az adatok gyakran a legfontosabb eszközök a betegek jobb elköteleződéséhez.

Az adatgyűjtés megfelelő irányítása

Igazság szerint nincs egyetlen teljeskörű mód az ügyfelek adatainak kezelésére. A szolgáltatók által végzett bizonyos feladatokhoz speciális digitális eszközöket kell használni. A feladat tehát az, hogy az egészségügyi szolgáltatók határozzák meg a legjobb adatgyűjtési módszereket.

A folyamat javítása érdekében van néhány kérdés, amelyet meg kell válaszolnunk:

Milyen eszközök szükségesek a munka elvégzéséhez?

Ki lesz felelős az információk gyűjtéséért?

Milyen adatokat kell gyűjteni?

Léteznek-e már olyan eszközök, amelyek alkalmasak az Ön céljaira?

Vannak-e már elérhető sablonok vagy eszköz minták?

A fenti kérdések megválaszolásához tisztázni kell a legjobb módszereket, amelyek az adatok lehető leghatékonyabb gyűjtéséhez szükségesek. Például használjon olyan adatbázist, mint például a Microsoft Excel, hogy kezelje az adatokat azon ügyfelek számára, akik havonta igényelnek gyógyszert. Az ügyfelek adatai sorba és oszlopba rendezhetők, ami megkönnyíti az orvosi szolgáltatók számára, hogy szükség esetén megértsék az információt.

A digitális eszközök bátorítják a betegeket

Mindezek alapján a digitális eszközök többet tesznek, mint a betegek egészségügyi tapasztalatainak egyszerűsítése; bátorítják is őket. A telemedicina megjelenésének köszönhetően az otthoni lábadozás már könnyebb, mint valaha, amely kiiktatja az utazási költségeket, a várakozási időt, és biztosítja a legmagasabb fokú kényelmet.

A digitális eszközök is hatékonyabb viziteket tesznek lehetővé. Az olyan mobilalkalmazások, mint a DocASAP és a ZocDoc (mindkettő az Egyesült Államokban érhető el), egyszerűsítik a megfelelő orvos felkutatását, akihez időpontot is tudnak egyeztetni. Hasonló szolgáltatások, például a Push Doctor, vagy a GP at Hand pedig az Egyesült Királyságban válnak egyre népszerűbbé.

Az adatgyűjtés jövője az egészségügyben

Az egészségügyi ágazat gyakorlatilag minden nap fejlődik, és hatékony adatgyűjtést és -kezelést igényel. A létfontosságú kérdések megválaszolása, mint például hogy ki birtokolja az összegyűjtött adatokat és ki ad engedélyt arra, hogy használják őket, és milyen célokra. Fontos kérdés az is, hogy milyen konkrét eszközök szükségesek egy adott feladat végrehajtásához (például egy időpontfoglaló alkalmazáshoz) és az összegyűjtendő adatok típusa is, amelyek nem csak javítják majd az egészségügyi adatgyűjtésért tett erőfeszítéseket, hanem javítják a betegek számára nyújtott ellátás színvonalát is.

Az egészségügyi adatok érzékeny személyes adatok. Az ilyen adatok kezelése erősen szabályozott (és a GDPR nem az egyetlen szabályozás, amelyet be kell tartani). Míg az egészségügyi ágazat adat-vezéreltté vált, az ilyen adatok biztonsága és pontossága kulcsfontosságú, valamint egyértelmű útmutatás is, hogy ki fér hozzá ezekhez az adatokhoz és hogy hogyan kell kezelni ezeket az adatokat hosszútávon.

Szerző: Lajkó Éva