A mesterséges intelligencia (AI) mindenütt jelen lesz az egészségügyi rendszerben: segíteni fogja a műtéteket, támogatja a betegek felépülését, és megkönnyíti a döntéshozatalt a pénzügyi, az adminisztrációs, valamint a humánerőforrást érintő kérdésekben. A mesterséges intelligencia lehetővé teszi számunkra, hogy a nagy értékű, fontos dolgokra összpontosítsunk, mert az alacsonyabb értékű elemeket a gépi tanulás és az AI biztosítja számunkra.

Ahhoz, hogy mindez valósággá váljon, szükségünk lesz egy új, digitális munkaerőre az egészségügyben is. Ennek a munkaerőnek szüksége lesz az AI korszakának megfelelő munkaerő-készségre. Sam Hanna, a washingtoni American University egészségügyi menedzsment programigazgató dékánja szerint a stratégiai gondolkodásban jó embereknek lehet sikerük efféle új munkaerőként. Természetesen nekik egy kicsit meg kell érteniük a forráskódot, de ami ennél fontosabb, hogy feltegyék a kérdést, hogy mit csinálok, és miért csinálom azt, amit csinálok, tehát meg kell érteniük a taktikát. A jövőben egy frissdiplomásnak már nem lesz elég csak egy adott eszközt ismernie és használnia, mert az az eszköz két év alatt elavulttá válhat. Ha a munkaerő értékes tagja akar lenni az új piacnak, meg kell tanulnia a folyamatokat, rendszereket, és stratégiai gondolkodásra, taktikai ismeretekre is szükség van.

Amikor a különböző technológiákról beszélünk, minden ahhoz kapcsolódik, hogy hogyan képezzük az embereket, hogy ők milyen eszközöket, technikákat, nyelveket tanulnak, hogy aztán elemezni tudják a helyes adatokat és megtalálják a megfelelő megoldást. Azonban ez csak egy összetevője a tudásnak. Az egészségügyi szakembereknek tudniuk kell, hogy miért elemzik a betegek adatait, meg kell fogalmazniuk egy hipotézist, össze kell gyűjteniük a megfelelő adatokat, elemezniük kell őket, végül pedig a rendelkezésre álló információk alapján körvonalazódik a személyre szabott konklúzió. A rendelkezésre álló adatok mennyisége megterhelő, és Önnek, mint egészségügyi szakembernek, fontos, hogy a megfelelő adatokat a megfelelő mennyiségben és mértékben tudja értékelni. Ezek az adatok teszik lehetővé számunkra, hogy sokkal jobb holisztikus képet kapjunk betegünkről, ezáltal pedig célzottabb terápiákat hozhassunk létre.

Teljes mértékben megértjük azokat az egészségügyi szakembereket, akik nem jártasok ezen a területen, hiszen 40 éve kapták meg a képzésüket. Az egészségügyi technológiai vállalatok, mint amilyen a NETIS is, kulcsszerepet játszanak ebben, mert ezeket az ismereteket le kell fordítanunk nekik olyan módon, amely nem félelmetes. Ez lehet, hogy könnyen hangzik, de valójában egyáltalán nem az. Ez egy bonyolult folyamat, amely időigényes, ezenkívül ne felejtsük el, hogy a klinikusok az egészségügyi rendszerben csak a munkaerő mintegy 20%-át teszik ki, a fennmaradó 80%-ában is – az adminisztráció, a pénzügy, és a HR területén – jelentős szerepet játszik a mesterséges intelligencia. Ez pedig egy teljesen új terület, amelyben teljesen új kihívásokkal kell foglalkoznunk.

A NETIS, mint Microsoft Silver Partner, a Microsoft Azure AI szolgáltatásait ajánlja.

Szerző: Gelencsér Zoltán