A demenciában vagy Alzheimer-kórban szenvedők, vagy általában véve azok az emberek, akiknek genetikai hajlamuk van e kognitív betegségekre, edzhetik az agyukat, hogy késleltessék a probléma kialakulását. Természetesen nem a testmozgással taníthatjuk elménket, hanem a neuronokat mozgósító játékokkal és tevékenységekkel.

Mielőtt azonban írnék a kedvenc tevékenységeinkről és játékainkról, nézzünk meg néhány általános szabályt. Megakadályozhatjuk a kognitív képességek romlását és csökkenthetjük a demencia kockázatát, ha betartunk pár alapvető, jó egészségügyi szokást, mint például fizikailag aktívnak maradás a lehető leghosszabb ideig, elegendő alvás, a dohányzás elkerülése, a jó társadalmi kapcsolatok fenntartása, az alkoholfogyasztás korlátozása, valamint a kiegyensúlyozott étrend, amely alacsony telített és transz zsírokban. Sok tudományos tanulmány megerősítette ezeket az állításokat.

A Harvard Health Publishing egyik cikke szerint hat egyszerű lépéssel bármilyen korban élesen tarthatjuk az elménket. Ezek a lépések a következők: folyamatos tanulás, minden érzékünk használata annak érdekében, hogy megtanuljunk valamit, higgyünk magunkban, prioritást adjunk az agyunk használatnak, ismételjük meg a megtanulni kívánt dolgot, és tartsunk néha szünetet.

Azt is meg kell említenünk, hogy az „agytornák” kognitív hatásait vizsgáló tanulmányok vegyes eredményt mutatnak. E tanulmányok szisztematikus áttekintése azonban azt mutatta ki, hogy a speciális képzési feladatok jelentős hatást gyakorolnak a memóriára, a feldolgozási sebességre és az agy működésére. Ha naponta néhány percig játszunk kedvenc játékunkkal, ez szó szerint megváltoztathatja az elménket.

Játékok, amelyek javíthatják az agyat, és ezáltal fiatal maradhat

1. Keresztrejtvény

A klasszikus agytorna, a keresztrejtvény elérhető online és offline módon is. A játék a verbális tudásunkon alapul, a hosszútávú memóriánk használatával emlékezünk az információk sok dimenziójára. Ha a számítógépet részesítjük előnyben, az interneten végtelen számú keresztrejtvényt találunk.

2. Sudoku

Ez a játék nagyon addiktív, melynek szabályait könnyű megtanulni. A Sudoku játék kitöltéséhez tervezni kell és követni a következmények nyomát. A játék segít javítani a rövid távú memóriát és a koncentrációt. Szintén elérhető offline és online.

3. Online játékok és alkalmazások

Számos játékot, alkalmazást (akár ingyeneseket is) találni online, amelyek segítenek az agyunknak, hogy fiatal maradjon. Az egyik leghíresebb játék a Lumosity. A játék négy részre van osztva, a fejleszteni kívánt területekre célzottan: memória, figyelem, problémamegoldás, feldolgozási sebesség vagy a gondolkodás rugalmassága. A fejlesztők azt mondják, hogy már napi egy játék is javíthatja a mentális készségeket. A felhasználók nyomon követhetik a haladást és összehasonlíthatják teljesítményüket másokéval. A játék ingyenes, de a teljes hozzáférés érdekében fel kell iratkozni.

Egy másik kedvenc játékunk a Peak, amely csak iOS vagy Android alkalmazásként érhető el. Az alkalmazás különböző játékokat kínál, amelyek tesztelik a fókuszt, a memóriát, a problémamegoldást vagy a mentális agilitást. A beépített személyi edző segít elérni céljainkat. Az edző új edzéseket, kihívásokat ad, figyelemmel kíséri a haladást, és megmutatja nekünk, miben tudunk fejlődni. A játék korlátozott változata ingyenes, miután feliratkoztunk a pro verzióra, 40 különböző játékot oldunk fel.

A Happy Neuron egy olyan online játék, amelynek játékai és tevékenységei öt agyterületre oszlanak: emlékezet, figyelem, végrehajtó funkciók, vizualitás, térérzékelés és nyelv. A teljes játék hét napig ingyenes, és ha tetszik a játék, akkor feliratkozhatunk.

Mint említettem, ezeknek a kognitív játékoknak a hatásait széles körben vitatják. A kritikusok szerint edző játékosok előrébb tartanak a játékok világában, de nem tudják a megszerzett vagy kifejlesztett készségeket a valós életben hasznukra fordítani. A NETIS-nél látjuk, hogy a játékok feldobják és megfűszerezik az idősek életét, a játékok örömöt okoznak nekik, és motiválják őket más tevékenységek kipróbálására is. Tehát bármi is legyen az oka, játsszunk és szórakozzunk!

Szerző: Varga László