Egy utazás alkalmával meglátogattam egy közel 500 éves gyógyszertárat Kolozsvárott, Erdélyben. Ez a létesítmény ma már múzeum, amely pillantást enged abba, hogy mit jelentett a gyógyítás akkoriban. Porok, (számunkra) ismeretlen eredetű anyagok furcsa alakú üvegedények, laboratóriumi eszközök, régi gyógyszertári bútorok, rég elfelejtett gyógyszerek receptjei, középkori hivatali bélyegek – csupa olyasmi, amit akkoriban naponta használtak. Az alkímia szorosan kapcsolódik a gyógyszertanhoz, nem csoda, hogy a kémiai elemek periódusos rendszere is látható volt. Furcsa és kicsit félelmetes is volt egy pillantást vetni a történelemre.

Lépjünk előre 50 évet a jövőbe. Az AR (kiterjesztett valóság) és a VR (virtuális valóság) technológiát általában a belső szervek megjelenítésére használják, hogy jobb diagnózisok készülhessenek. A még kidolgozatlan képalkotó technológiák testünk színes 3D-s vizsgálatát teszik lehetővé, rétegenként, így minden szövetet és csontot alaposan meg lehet vizsgálni. Az egyedi, személyes egészségügyi adatokat beépített implantátumok segítségével gyűjtik össze, mely adatok másodpercenként kerülnek feltöltésre a felhőbe. Ha az adatok olvasata egy lehetséges vészhelyzetet jeleznek, a beteget a legközelebbi orvosi robot felé irányítják, ahol sürgős ellátást biztosítanak.

Az orvostanhallgatók teljesen virtuális környezetben tanulnak, ahol a vészhelyzetek, a ritka és fertőző betegségek elsőkézből tapasztalhatók meg. Az orvosok számtalan informatikai eszközt használnak, és nagyon gyorsan elemzik a beteg személyes egészségügyi adatait. Mindennaposak azok a műtétek, amelyek távoli vezérléssel, távoli helyekről történnek – gyakorlatilag bárhonnan, ahol emberek élnek, így az egészségügyi szakembereknek elég idejük van arra, hogy a kihívásokra összpontosítsanak.

Az ápolónőket részben mesterséges intelligencia rendszerek helyettesítik, amelyek kitöltik a szükséges papírokat, megrendelik a kellékeket és kérésre kiadják az adatokat. Az ápolók így a gondozás emberi oldalára több energiát tudnak fordítani, a betegekkel jobban kapcsolatban állhatnak, és minőségi időt tölthetnek velük.

Ez a digitális átalakulás most történik. A technológia jön, akár tetszik, akár nem. Feladatunk, hogy felkészüljünk, átvegyük a legjobb gyakorlatokat, és a bevált technológiákat beépítsük mindennapokba. Az orvosok képzett informatikai szakemberekké válnak, hogy jobban segíthessék a digitális világban élő betegeiket. Az orvosoknak IT szakembereknek kell lenniük ahhoz, hogy megértsék, milyen technológiákat lehet könnyen integrálni, milyen területeket a legérdemesebb automatizálni, és melyek azok, ahol szükség van az emberi érintésre.

Az informatika nemcsak az orvosi szakmát, hanem az orvosi oktatást is megváltoztatja. Egy az Egyesült Államokban működő iskola olyan speciális szakképzést nyújt, amely az orvostudomány oktatására vonatkozó mérnöki elveket alkalmaz, és az elemzés és a problémaalapú tanulás a tanterv minden területére kiterjed. Ahelyett, hogy orvosi iskolába kerülnének, hogy megismerjék az emberi szív- és érrendszeri rendszert és a mérnöki iskolát, hogy megismerjék a folyadékdinamikát, itt a diákok egyszerre megtanulják mindkettőt. Minden kurzusnak három oktatója van, hogy lefedjék a téma biológiai tudományát, klinikai alkalmazását és mérnöki szempontjait, így tehát a passzív informatikai fogyasztók aktívvá változnak.

Szerző: Varga László