„Az idős embereknek leginkább emberi gondoskodásra van szükségük, nem csak érzékelőkre és a technológiára” – gyakran olvasom ezt az öregedő társadalom kihívásainak leküzdésére kifejlesztett technológiai eszközökkel kapcsolatos cikkekhez fűzött megjegyzésekben. Igaz, hogy a technológia nem helyettesíti a gondoskodó rokonokat és barátokat, de sok idős ember nem számíthat a család és a barátok napi segítségére. A technológia segíthet a „gondoskodó embereknek” is, hogy elkerüljék a túlzott elköteleződést, a fáradtságot és a kiégést. Az egyik kulcsfontosságú akadály azonban az lehet, hogy sokan még mindig kényelmetlenül érzik magukat tőlük és nem ismerik a számos rendelkezésre álló informatikai eszközt.
Amikor az idősekről és az életminőséget javító egészségügyi informatikai technológiákról beszélünk, beszélnünk kell azokról is, akik körül veszik őket, vagyis a gondozó családról, az egészségügyi szolgáltatókról, az orvosokról és az ápolókról, hiszen őket is befolyásolják az idősek életének kihívásai. A technológia segíthet nekik abban, hogy jobban megértsék a beteg vagy egy családtag állapotát, és támogassák a napi feladatok kezelését, ha nyitottan állnak az informatikai eszközök megismeréséhez és alkalmazásához.
Kisebb és elfoglaltabb családtagok, az egyedülállók növekvő aránya
Nézzünk szembe a tényekkel, manapság a családok kisebbek. Az idősebb felnőttek nagyobb valószínűséggel egyedülállók, mint a korábbi generációk, így tehát sokkal nagyobb nyomás nehezedik a gondozói támogatást nyújtókra. Az adatok azt mutatják, hogy a házi gondozásban részesülők mintegy kétharmada kapja a gondozást „fizetetlen” személyektől, például családtagoktól vagy barátoktól. Másfelől a legtöbb felnőtt nem tudja feladni a munkáját a beteg vagy idős személy teljes munkaidőben történő ellátásáért. A jótékonysági szervezetek vagy a közegészségügyi és szociális szolgáltatások sem tudják lefedni az összes szükségletet, amely létrehozta az otthonápolási szolgáltatások piacát, a fizetett otthoni segítségnyújtástól az ápolási szolgáltatásokig, valamint a technológiai alkalmazásokat a családtagok által korábban nyújtott alapvető szolgáltatások helyettesítésére, például a napról-napra nyújtott, jelentős időt és erőfeszítést igénylő állandó figyelmet és a mentális terhelést.
Tehát nem meglepő, hogy az otthoni egészségügyi szolgáltatások iránti kereslet növekszik, a világpiac pedig 2021-ig eléri a 391 milliárd dolláros értéket. Az összeg magában foglalja a magángondozási, telemedicina, orvosi eszközöket és terápiás szolgáltatásokat. Nagyszüleinknek és családtagjainknak, akik otthon élnek, az orvosok segítenek az életminőséget javító eszközökkel és az egészségügyi ellátás könnyebbé tételével.
A technológia segítségével megtapasztalhatjuk, hogyan érzik magukat az idősek
Milyen idősnek lenni? A VR (virtual reality – virtuális valóság) technológia segítségével a fiatalabbak, orvosok, egészségügyi személyzet, és diákok is első kézből tapasztalhatják meg, hogyan érzi magát valaki, akinek rossz a látása vagy éppen nem jól hall. Egy startup cég olyan VR-szimulációt hozott létre az orvosok, a családtagok vagy az orvostanhallgatók számára, amelynek segítségével megérthetik, hogy milyen idősnek lenni. Például a szimuláció segítségével kipróbálhatjuk, hogy milyen makuláris degenerációjával élni: a betegek egy nagy, sötét foltot látnak szeretteiken. Ez a projekt nem a kezelésre irányul, nem a gondozásról vagy a gyógyításról szól, ebben az esetben arról van szó, hogy megértsük, hogy él a beteg, így a családtagok és az orvosok segíthetnek neki.
A technológiának azonban mindenki számára hasznosnak kell lennie. A technológia integrálása a mindennapi életünkbe nem jelenthet terhet sem az idősek, sem a gondozók számára. A betegek és a személyzet egyaránt idegenkedhetnek a technológiától, de ha egyszer megértik és elkezdik használni, akkor általában már ragaszkodnak hozzá. Azok a helyzetek, ahol a technológia használata elkerülhetetlen és azonnali előnyökkel jár, segíthetnek megismerkedni a technológiával és felfedhetnek további használati lehetőségeket is.
A kíváncsiság segíthet
Néhány idősebb emberben továbbra is megvan a természetes kíváncsiság, amely segíthet nekik leküzdeni a technológia elleni bizalmatlanságukat. Ha ilyen szülőkkel vagy nagyszülőkkel vagyunk megáldva, a technológia közelebb hozhat minket. Az új eszközök, például egy táblagép egy Skype-szerű videós csevegővel már elegendő ahhoz, hogy még ha távol is élnek egymástól, mégis közeli kapcsolatban legyenek.
Ha a technológia szeretete nem adott, akkor passzív egészségügyi informatikai termékek is rendelkezésre állnak számukra. Például érzékelők helyezhetők el az otthoni tárgyakon, mint például a vényköteles gyógyszerek dobozain vagy a hűtőszekrényen, hogy észleljék, hogy az otthon lakója mikor vette be a gyógyszert, hogy evett e, vagy, hogy mikor hagyta el az otthonát. Kamerás felügyeleti rendszer is telepíthető ezekbe az otthonokba, lehetővé téve a családtagok számára, hogy távolról, kameraképpel és hallható kommunikációval ellenőrizzék a szeretteiket. Az új technológiák olyan módszereket is alkalmaznak, amelyek korlátozzák a részleteket a megfigyelt személy magánéletének védelme érdekében, miközben szükség esetén figyelmeztetést küldenek.
Az okos gyógyszeres dobozok és a videós konzultációk jó kezdet lehetnek
A telemedicina informatikai rendszerek összekapcsolhatják a betegeket az orvosokkal, kényelmesebbé teszik a betegek nyomon követését. A krónikus betegségek kezelésének megváltoztatása esetén a heti konzultáció kevésbé megterhelő telemedicina megoldásokkal. A szakértői orvosi ellátást a távoli területeken élőkre, vagy azokra a személyekre lehet összpontosítani, akik számára az utazás kihívást jelent.
A technológia segítheti a megfelelő gyógyszerelés ellenőrzését, még akkor is, ha a gondozó távol van. Az okos gyógyszeres dobozok vagy az okos pirulaadagolók – hetente vagy havonta egyszer betöltve a megfelelő gyógyszerekkel – hang- vagy vizuális jelzéssel figyelmeztethetik a beteget, hogy vegye be a gyógyszereket. A túladagolás elkerülése érdekében az adagolók zárhatók, a bonyolultabb konstrukciók pedig tartalmazzák az SMS-technológiát, amely figyelmeztetést küld a gondozónak, hogy a beteg bevette e a szükséges adagot vagy sem az adott időpontban.
Szerző: Lajkó Éva