Nem olyan régen a betegeknek még csak egy információforrásuk volt az összes egészségügyi szükségletükre – az orvosuk. Korábban a betegeknek teljes mértékben az orvosukra és az ápolókra kellett támaszkodniuk, hogy kezeljék betegségeiket, figyelemmel kísérjék a tüneteket, személyre szabhassák az ellátásukat, és még sok mást is.

Ugyanakkor a mai technológiai értelemben vett fogyasztók proaktívabb szerepet játszanak saját egészségük kezelésében, és ennek következtében a betegoktatás terén is magasabb színvonalat várnak el az orvosuktól.

Az egészségügyi ágazat magas elvárásai a betegoktatásban

A Facebook, a Twitter, az Instagram, a YouTube és más közösségi média platformok miatt mindannyian megszoktuk a napi gyors tartalomáramlását. 2019-ben elsődlegesen az információáramlás és tanulás a kézi eszközökön (okostelefonokon, táblagépeken, stb.) keresztül történik.

Továbbá a keresőmotorok, mint például a Google, lehetővé teszik számunkra, hogy mindössze néhány másodperc alatt felkutassunk mindent, amit akarunk. Mivel a betegek megszokták, hogy egy szempillantás alatt, könnyedén hozzáférhetnek az információkhoz, ugyanazokat várják el az egészségügyi szolgáltatóktól is.

Digitális eszközök használata a betegek oktatásához

Mivel az internet a legnépszerűbb módja az információszerzésnek, nem meglepő, hogy több száz, ha nem több ezer egészségügyi webhely található, amelyek egy konkrét, speciális területre fókuszálnak, könnyen olvasható nyelven.

A betegek csatlakozhatnak olyan online csoportokhoz, amelyben a többi felhasználó hasonló egészségügyi állapottal rendelkeznek, mint ők. A felhasználók beszélhetnek egymással, tanulhatnak egymás tapasztalataiból, és érzelmileg támaszkodhatnak egymásra. A technológia szépsége az, hogy áthidalja a világot csupán egy kattintással.

Az alkalmazások általában nagyobb kényelmet nyújtják a betegeknek. Egyszerűen letölthetők okostelefonra vagy tabletre, és a betegek percek alatt mindent megtudhatnak az egészségügyi állapotukról, és a megfelelő alkalmazással kiszámíthatják a gyógyszerek megfelelő adagját is, amelyet szedniük kell, hogy megfelelően kezeljék az állapotukat.

Néhány alkalmazás mobiltelefonos játék formájában jelenik meg, amely arra készteti a felhasználókat, hogy az egészséggel kapcsolatos feladatok teljesítéséért pontokat gyűjtsenek. Egyre több egészségügyi szolgáltató fordul a YouTube-hoz a betegek oktatása érdekében.

Együttműködés a digitális egészségügyi ellátás érdekében

A betegoktatásban kulcsfontosságú szerepet játszik az együttműködés. Ugyan a technológia bátorítja a betegeket arra, hogy kiismerjék saját állapotukat, ezen új technológiák közül soknak még mindig a jelenlegi egészségügyi rendszerhez kell kapcsolódnia.

Vegyük például az Apple Watch-on található pulzusszámról értesítő funkciót. A kutatók úgy vélik, hogy ez a technológia jobb stroke-megelőzéshez, és a szívritmuszavarok észlelésének javulásához vezethet.

De mit kell tennie a betegnek, amikor értesítést kap arról, hogy esetleges szívritmus zavara van? Talán egyenesen a sürgősségi osztályra kellene rohannia? Talán az orvosát kéne hívnia, hogy tanácsot kérjen? Talán csak a Google-höz kellene forduljon válaszért? A könnyen hozzáférhető orvosi információk (vagy amelyek csak annak tűnnek) hátránya lehet, hogy az orvosi képzésben részt nem vett, vagy orvosi ismeretekkel nem rendelkező személyek próbálnak öndiagnosztikát végezni, amely teljesen félrevezető lehet.

Bár a technológia innovatív, a legfőbb probléma abban rejlik, hogy még mindig sok megválaszolatlan kérdés merül fel, amely azt jelenti, hogy több kutatásra van szükség annak megállapításához, hogyan integrálhatók a digitális eszközök az egészségügyi rendszerbe?

Ha a végfelhasználók a betegoktatásban tartós változást várnak, akkor nem szabad csak hátra dőlniük. A betegeknek az egészségügyi szolgáltatókkal együtt meg kell találniuk a módját, hogy együtt tudjanak dolgozni a szoftverfejlesztőkkel (például visszajelzéssel), hogy olyan alkalmazásokat tervezzenek, amelyek megfelelnek az egyre növekvő betegoktatási igénynek.

Szerző: Varga László