Egy teljesen új iparág van feltörekvőben: a kognitív játékok elménk fiatalítását és a demencia kialakulásának megelőzését ígérik. Az ICT4life projektben – melynek büszke tagja a NETIS – teszteltük az ilyen játékokat.

A nyugdíjas édesapám a keresztrejtvények nagy kedvelője, de amióta odaadtam neki a régi iPad-emet, felfedezett egy új módot arra, hogy szórakoztassa és formában tartsa a 74 éves agyát, mégpedig online kártyajátékokkal. Napi egy-két órát játszik, a szokásos sétája és a részmunkaidős munkája mellett. Úgy gondolom, hogy édesapám mindent megtesz azért, hogy fiatalos maradjon.

Nem ő az egyetlen, aki játékokat használ, hogy fiatalon tartsa az agyát, és a kognitív játékok iparága pontosan tudja ezt. Új, a mentális egészségünk megőrzését elősegítő játékok napi szinten jelennek meg, egyesek ingyenesen nyújtanak agytornáztató gyakorlatokat, mások előfizetésekhez kötik a hozzáférést. Nem csak a számítógépes vagy tablet-játékok, hanem az okostelevíziók is kínálnak rejtvényeket, fejtörőket és játékokat. Tehát nincs kifogás: játszanunk kell ahhoz, hogy fiatalok maradjunk.

Számos tudományos adat áll rendelkezésünkre, amelyekben egyetértenek abban, hogy a keresztrejtvények, a kirakók, a játékok fiatalon és aktívan tudják tartani az agyunkat, és jelentősen csökkentik a demencia kockázatát. A legfrissebb tanulmány a témával kapcsolatban az Alzheimer’s & Dementia szaklapban jelent meg, Transzlációs kutatás és klinikai beavatkozások címmel, a szerzők pedig Dr. Karlene Ball, a birminghami Alabama Egyetem és Dr. Dan Roenker, a Nyugat-Kentucky Egyetem munkatársai.

A megfigyelés során több mint 2800 idősebb felnőttet vizsgáltak egy évtizeden át. Egy agyképzési módszer, amely a feldolgozás sebességének módszere néven ismert, 29 százalékkal csökkentette a résztvevők demenciájának mértékét. Ez a módszer olyan feladatokat foglal magában, amelyeknek célja a felhasználó vizuális figyelmének javítása – a személy sebessége és pontossága a mérvadó, amellyel azonosít és emlékezik az előtte lévő tárgyakra. Az említett tanulmányban a kutatók egy olyan játékot fejlesztettek ki, amely során megkérték a felhasználókat, hogy ismerjenek fel egy tárgyat, például egy házat, amely a tekintetük középpontjában van, úgy, hogy közben azonosítaniuk kell egy másikat is, mondjuk egy kutyát a perifériás látószögükben. A játék előre haladtával a felhasználónak egyre kevesebb ideje van az egyes tárgyak azonosítására, és egyre több zavaró tényező kerül a képernyőre.

Az innovációs díjra is jelölt EU-s projektünkben, az ICT4Life-ban egy, a fent említett módszer alapján készült játékot alkalmazunk. A memória- és az összepárosító játékok okostelevízión keresztül érhetőek el. Az előzetes eredmények azt sugallják, hogy ez a számítógépes alkalmazás jól használható a kognitív funkciók különböző területeinek értékelésére. Ezekről az eredményekről bővebben az ICT4Life hivatalos honlapján olvashat.

Tehát játsszon, maradjon fiatal, és megakadályozhatja a demenciát!

Szerző: Lajkó Éva